GERİLİM TİPİ BAŞ AĞRILARI

Baş ağrısı nedeniyle yılda 10 milyondan fazla insan doktora veya acil servise gitmektedir. Baş ağrısı yapabilen 300'den daha fazla tıbbi hastalık bilinmektedir. Baş ağrıları genel olarak 2 gruba ayrılabilir:

Primer baş ağrıları: Migren, gerilim tipi baş ağrısı ve küme baş ağrısı. Baş ağrılarının %90'ından fazlası bu gruba girer.
Sekonder baş ağrıları: Başka bir hastalık nedeni ile ortaya çıkan baş ağrıları (Enfeksiyonlar, kafa içinde yer tutan tümörler, damarı ilgilendiren hastalıklar)

Gerilim tipi baş ağrısı (GBA), erkeklerin %69'unu ve bayanların %88'ini hayatlarının herhangi bir döneminde etkiler. Herhangi bir yaşta görülebilmekle birlikte en çok genç erişkin yaşlarda görülür. "Episodik" ve "kronik" olarak adlandırılan iki gruba ayrılabilir:

Episodik ağrılar, 30 dakika-7gün süren, baskılayıcı ve sıkıştırıcı karakterde ve başın her iki yanını tutan ağrılardır. Geçirilmiş en az 10 atak olmalıdır. Ağrı, alına ve enseye yayılabilir. Yılda 180 kezden az görülür ve şiddetli ağrı değildirler. Fiziksel aktivite ile artmayan ve bulantı yapmayan ağrılardır. Işık ve sesten birine karşı hassasiyet olabilir.

Kronik gerilim tipi baş ağrılarında ise, hasta ayda en az 15 kez ve yılda en az 6 ay ağrı çeker. Hastalık başlangıcında stres veya gerginlik olabilir.

Bu faktörler kas kasılmasına veya kan akımında azalmaya neden olmazsa da, baş çevreleyen kaslarda hassasiyete neden olabilir. Kronik gerilim tipi baş ağrısında depresyon, altta gizlenen bir neden olarak aranabilir.

Gerilim tipi baş ağrısına karşı alınabilecek önlemler:

* Yoğun iş temposundan kurtulun
* Kendinize zaman ayırın
* Bol bol yürüyüş yapın
* Kısa süreli ılık duşlar alın
* Gerginliğinizi artıracak türde kitap okumayın ve bu tarz filmler izlemeyin